Norge flyter over av dyktige grundere som alle prøver å få en bit av kaka hva gjelder netthandelen. Landet rundt finnes det håpefulle mennesker som tror at de har suksessoppskriften. Kanskje er det et produkt som de mener vil selge som hakka møkk, eller en tjeneste som alle bare absolutt vil elske. Uansett så er det tonnevis av disse, men naturligvis bare et fåtall som lykkes til slutt.
Selv om det er vanskelig å sette en finger på akkurat hva det er disse feiler på, så kan en finne en fellesnevner hos mange av disse. De fleste som feiler blir rett og slett ikke sett i markedet. Dette handler da aller helst om søkemotorene. Google er for mange den fremste kanalen å initiere et kjøp gjennom. Skal vi kjøpe noe i dag, så er sjansen ekstremt stor for at vi besøker denne verdenskjente søkemotoren. Her søker vi etter et par nøkkelord som beskriver det vi er ute etter, og med ett får vi mest sannsynlig resultatene vi er ute etter.
Dette har Google jobbet hardt med for å bidra, så dette er ingen tilfeldighet. For de nettbutikkene og aktørene på nett som har funnet ut av hvordan Google opererer med algoritmen sin for søk, så er det gjentakende et par elementer. En av disse elementene er linkbuilding.
Hva er egentlig linkbuilding?
Linkbuilding er en komplisert og langtekkelig prosess, men det er sannelig en som har god effekt på SEO. Konseptet handler om å bygge opp en rekke linker som fører til din nettside. Det er her viktig å skjønne hvorfor. Ikke skal alle linkene nødvendigvis føre direkte trafikk til din side. Enkelte linker plasseres også på blogger som ikke har så mange besøkende. Kanskje får noen av lenkene som fører til din side null klikk. Det er derimot ikke kun i de besøkende som trykker linken at nøkkelen til linkbuilding ligger.
Google sin algoritme regner nemlig ut hvor mange linker som fører til din nettside. Da gjelder det å ha mange linker inn, uansett hvor de kommer fra. Naturligvis gir algoritmen ekstra poeng for linker som kommer fra sider med høy autoritet og blir besøkt ofte, men det kan fort være dyrt å plassere linker her. Hovedpoenget er dessuten å bygge seg opp en rekke linker over tid fra diverse hold. Det kan være blogger, andre nettsider, sosiale medier og lignende. Men for å gjøre dette, så er det også viktig å skape godt innhold som linkene blir inkorporert i.
Hvorfor er ikke linkbuilding så utbredt i Norge?
Norge er et fremoverlent land, og vi har virkelig vært blant de som kjemper i fronten innenfor teknologi. Allikevel har vi hengt litt bak hva gjelder SEO. Dette inkluderer også vårt forhold til linkbuilding og hvor mye vi har investert her. Det er vanskelig å peke på akkurat hvorfor linkbuilding ikke er så utbredt i Norge, men det finnes noen få grunner. Den kanskje aller mest åpenbare er kostnaden. For å drive god linkbuilding, så er det helt essensielt å få tak i godt nok innhold som kan publiseres jevnlig. Dette oppnås ved å hyre inn dyktige tekstforfattere. Av en eller annen grunn har dette yrket en ekstremt høy pris her til lands.
Der bedrifter i andre land kan plassere ut ordre for småpenger, så krever norske tekstforfattere fort en ganske så stor Premium. Dette er derimot bare et direkte resultat av hvor få tekstforfattere vi har og hvor lite arbeid de får tilbudt. Det er en ond sirkel som pågår. Allikevel, tross den store prisen det ofte koster, så lønner linkbuilding seg uten tvil også her til lands. Hva er så den gode praksisen for å faktisk lykkes innen dette området?
God praksis for linkbuilding
Først og fremst bør det nevnes at den beste praksisen en kan følge innen dette området er å betale det som det koster. Linkbuilding vil, uansett størrelsen på den nettsiden du driver, være blant de aller beste investeringene du noensinne begår. Linkbuilding handler om å drive inn verdifulle linker til din nettside. Det kan være linker fra sider med høy autoritet, som for eksempel kjente bloggere, nyhetssider og kanskje andre bedrifter i markedet. Dette er derimot vanskelig å oppnå. En god start er derfor å begynne i det små. Se etter linker til salg for eksempel, så har du et godt sted å starte. Disse kan kjøpes, og er du riktig heldig, så er de allerede ganske så verdifulle.
Sørg også for at når du linker til din side, så gjør du det gjennom godt innhold. Google vektlegger stort at dine lenker simpelthen ikke bare er plassert med et par ord på en blogg langt der ute i universet. I stedet bør du søke engasjerende poster og artikler som naturlig linker til din nettside. Oppsøk en profesjonell tekstforfatter og gjør denne investeringen om nødvendig. Det er et valg du neppe vil angre, og dette kan styrke din linkbuilding ganske så betraktelig.
Start med linkbuilding i dag
Linkbuilding er blant de viktigste elementene innen SEO. Skal du optimalisere din nettside for søkemotorene, så er det helt umulig å komme seg unna det faktum at du trenger gode linker til din side. Faktisk er det slik Google startet sin algoritme. Det som var unikt med deres søkemotor var at den vektla hva resten av internettet mente om din side. Det er tross alt sånn at når vi søker på noe, så prøver Google å få frem det mest populære alternativet. Til den dag i dag er linker regnet som den aller viktigste faktoren her. Linker beviser at andre snakker om, anbefaler eller på andre måter nevner din side.
Selv om linkbuilding kan virke litt skummelt, og i Norge hvert fall noenlunde dyrt, så er det uten tvil en god investering. Enten du velger dette for å føre mer trafikk direkte, eller simpelthen for å heve rankingen innen Google sine søkeresultater, så kan du garanteres en god effekt. Starter du med linkbuilding i dag og følger de gode praksisene, så er det ingenting som hindrer deg fra å oppnå de målene du har satt deg selv!