Fremtiden for innholdsmarkedsføring

Fremtiden for innholdsmarkedsføring

Måten vi markedsfører produkter og tjenester på er i stadig endring. Innholdsmarkedsføring, eller content marketing som det heter på engelsk, er en metode som har vunnet større og større innpass. Metoden går i korte trekk ut på å gi leseren god og relevant informasjon i form av artikler, blogginnlegg eller nyhetsbrev. Målet er selvfølgelig å vise leseren at vi kan det vi snakker om og på den måten gjøre leseren om til kunde.

Skriv for mennesket og ikke kun Google

Før handlet mye av denne markedsføringen om å skrive tekster proppet fulle av de søkeordene mulige kunder brukte. På den måten skulle vi komme høyt opp hos Google og andre søkemotorer, slik at kunden fant oss. Dette er i ferd med å endre seg. Nå handler det mest om å skrive godt og interessant, altså skrive for mennesket som leser og ikke kun til ære for Google.

Scandilån.com er et godt eksempel på en nettside som har bedret rankingen sin ved å bruke innholdsmarkedsføring. De befinner seg i et marked med relativt stor konkurranse, sammenligningstjenester for lånetilbydere, men takket være en god strategi rundt dette med innholdsmarkedsføringen, er rankingen på topp.

Store endringer

Når det kommer til innholdsmarkedsføring snakkes det mye om SEO. SEO er fremdeles viktig, men ekspertene mener at det er stemmesøk som blir fremtiden. Folk bruker telefoner og datamaskiner til å søke etter informasjon, og i stedet for å skrive inn søkeordet snakker vi til enheten vår. Google Home og Alexa er teknologiske nyvinninger som forsterker denne trenden.

Content marketing 2019 vil handle om å løse et problem leseren din har. På den måten gjør du deg aktuell og sørger for at leseren velger deg og ingen andre. Du må rett og slett sette deg inn i leserens sted og finne ut hva denne har behov for.

Du kan heller ikke lenger drive med kun én ting som, for eksempel innholdsmarkedsføring. Du må også være til stede på flere kanaler, sende e-post, bruke betalte annonser og så videre. Å være mester på en kanal vil ikke lenger være nok, i alle fall ikke om du vil ha kunder og tjene penger.

Blogging er på vei ned

Det er altfor mange sider på nettet, faktisk er det én side per 4 menneske her på jorden. Dermed mener ekspertene at markedet er mettet, og det vil gå utover blogging og dens potensiale. Det vil ta lengre tid og være vanskeligere å ranke hos Google fordi de har slik et enormt antall sider å velge fra. Oppdatering vil være alfa og omega. I stedet for at en blogg drar trafikk er det nå YouTube som gjør susen.

Du må altså begynne å tenke nye kanaler og du må ha leseren i fokus, altså den leseren du ønsker å gjøre om til en betalende kunde. Da må du ta i bruk så mange kanaler som mulig. Fordelen er blant annet at når en kanal, som Facebook, endrer sin algoritme så blir du ikke så sterkt påvirket. Innholdsmarkedsføringen blir stadig viktigere for alle som vil ha kunder også i 2019.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *