Gambling har utvilsomt blitt noe folk flest er borti i løpet av livet. Enten en bare vedder fritt uten noen stor monetær verdi, eller spiller for tusener på nettcasinoer, så er gambling en integral del av livene våre. Faktisk har det helt eksplodert bare over de siste tiårene. Selv om nordmenn utvilsomt hadde fysiske spilleautomater og et par ulovlige pokerlag i kjellerne rundt omkring, så er det liten tvil om at interessen ble vekket til et nytt nivå ved innførselen av internettet.
Dette er dog ikke bare interessant i henhold til alle markedene innen casinospill som har oppstått som en følge av denne innførselen, men også grunnet effekten på samfunnet. Det kan fort hevdes at folk i dag, og da kanskje spesielt bedrifter, er mer villig til å ta risiko enn før. Dette kan fort vise seg å være et direkte resultat av den måten gambling har tatt grep om samfunnet. I dag er nemlig gambling og business nesten synonyme begreper som går sammen hele tiden for bedrifter.
Du må satse for å vinne
Det at ”du må satse for å vinne” er ikke bare et klisjeordtak for markedsføring. Dette er også sånn realiteten har blitt innen business i Norge. Flere og flere bedrifter velger i dag å satse mye penger på innovasjon. Det er fordi de vet at de trenger å innovere. Allikevel kan dette kalles kanskje den største risikoinvesteringen – rett og slett fordi de ikke aner hva resultatene vil bli. Dette understreker kanskje den største gamblingen i moderne business.
Det er dog ingen vei utenom dette. Mens de gamle storhetene, som for eksempel verdenskjente Kodak, faller fra i markedet, så er det nye og innovative selskap som regjerer. Spesielt innen teknologi, der selskapene bruker massive summer på innovasjon, så vokser det mest. Det er grunnet at teknologi utvikles eksponentielt i dagens samfunn. Selv om bedriftene ikke vet hva det er de gambler på, så må de rett og slett delta – ellers elimineres de fra markedet når noen andre utvikler morgendagens beste ide.
Gambling må alltid til
Gambling og business er dog ikke bare et fenomen reservert for de som ønsker å kjempe mot de største bedriftene i verden. Det er også et faktum for mindre bedrifter, og da i enda større grad. Det er fordi mindre bedrifter i de aller fleste situasjoner sitter på mindre informasjon og data for å fatte gode avgjørelser. Enten det er å initiere en markedskampanje, eller å ansette en ny person, så er det tilnærmet umulig for en liten bedrift å få tak i nok data.
Med andre ord er business og gambling nok nærmere relatert enn de fleste vet. Dette kommer utvilsomt fra gambling på casinoer på nett. Allikevel var dette skiftet i evnen til å ta risiko viktig. Dersom vi skal opprettholde den veksten teknologien har sett, og den veksten samfunnet egentlig krever, så trenger vi bedrifter som er villig til å ta risikoen. Akkurat som du tør å sette deg ned med en tusenlapp og spille poker, så må en bedrift tørre å gamble store penger på innovasjon!