Kapital driver samfunnet fremover sakte men sikkert. Det er pengene som fortsatt er ”kongen” i samfunnet, og uten disse kommer en ikke stort langt. Sånn er det selvfølgelig også hva gjelder din gründerreise. Her er det pengene som råder ethvert valg, og du kommer ikke særlig langt med småpengene dine. Derfor er det viktig å faktisk spare opp og ikke minst investere godt i en liten bedrift når du først starter en.
Det er dog ikke alltid en kan investere selv, da livssituasjon ikke tillater. Noen får hjelp via lån fra familie og venner, mens andre velger banken for finansiering. Men alle de ovennevnte alternativene har en vond ulempe til felles – de bærer med seg en stor risiko. Til motsetning er her investeringer utenfra ikke bundet med risiko for din side av saken. Selv om du gir opp noe av eierskapet, så får du frisk kapital og ikke minst ekspertise med deg på reisen din videre.
Slik får du investorer med på laget
Det å overbevise andre til å investere, og da gjerne profilerte businessmenn, er derimot langt i fra enkelt. Det ligger nemlig mye god presentasjon bak et slikt forsøk. Her må du ofte overveie businessmenn som har vært med i gamet flere tiår enn deg. Så hvordan gjør du egentlig dette? Å benytte seg av en jobbsøknad mal kan være en god start.
Selv om du ikke skal søke på en jobb, og dette ikke engang handler om privatperson, så skal du presentere bedriften på samme måte som en person presenterer seg på et jobbintervju. Dette handler om å peke på noen av høydepunktene til firmaet, erfaringer, ferdigheter, og så videre. Å få frem hva bedriften din gjør ned på et A4 ark er dessuten også en meget god ide. Det er mange bedrifter som sliter med dette, men om du kan presentere hva bedriften gjør og fange oppmerksomheten til lytteren på kanskje bare ett minutt, så har du kommet veldig langt.
Hvor går ferden videre?
Om en skal anta at presentasjonen av firmaet går bra følgende ovennevnte tips, så er det på tide med forhandlinger. Disse kan til tider være beinharde. Her skal det avgjøres hvor mye investorer skal betale for visse prosentandeler av ditt selskap. Det kan være alt fra 1% til flere titalls prosent. Noen velger til og med å selge unna majoriteten i investormøter, men det er dog sjeldent. Det vanligste er å la en større investor komme inn og kjøpe mellom 10 og 30%.
Her er det viktig å huske på at en ikke bare får kapital, men også ofte en erfaren investor som kan dele sin kunnskap. Det er også et større insentiv for deling av kunnskap jo mer investoren får være med å eie, så det er en vurdering å ta inn i avgjørelsen. Uansett, så er det å tillate investeringer et viktig steg for de aller fleste nye bedrifter. Nå som du har fått noen gode tips til hvordan du skal takle dette, så er det bare å sette i gang!